جستجو:
نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر : 120921 زمان انتشار : 05 بهمن 1397 08:21:00

گلایه آقای خواننده از طرفداران سیاست‌های ظالمانه آمریکا/سرود‌های انقلابی چه نقشی در احیای موسیقی ایران داشت؟

قره باغی گفت:سرود و سبکی که در حوزه‌ مقاومت دهه‌ ۶۰ ایجاد شد، نقطه‌ عطفی در تاریخ موسیقی ایران و احیای آن بود.
 گلایه آقای خواننده از طرفداران سیاست‌های ظالمانه آمریکا/سرود‌های انقلابی چه نقشی در احیای موسیقی ایران داشت؟

به گزارش سینماخبر اگر قطعه ها و سرود‌های خاطره انگیز اوایل پیروزی انقلاب اسلامی را به یاد بیاوریم، محال است سرودِ ماندگار «مرگ بر آمریکا» برای ما مرور نشود. «مرگ بر آمریکا» سرودی با صدای اسفندیار قره‌باغی تولید شد و خاطرات زیادی را برای نسل‌های مختلف انقلاب رقم زد.

گلایه آقای خواننده از طرفداران سیاست‌های ظالمانه آمریکا/سرود‌های انقلابی چه نقشی در احیای موسیقی ایران داشت؟

اسفندیار قره‌باغی متولد تبریز است. او سال ۴۳ از هنرستان موسیقی فارغ التحصیل شد و در سال ۴۵ استخدام اُپرای تهران شد. رشید وطن دوست دیگر خواننده‌ای بود که اوایل انقلاب، آثاری ماندگار را از خود به یادگار گذاشته است؛ آن زمان عضو اُپرای تهران بود. این دو هنرمند، رفیق ۵۰ ساله هستند.

قره‌باغی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هم آثار وطنی خوانده بود که نشان از حس وطن دوستی این خواننده داشت. قطعه‌ «ای ایران» از جمله‌ این آثار است. با پیروزی انقلاب اسلامی و از بین رفتن اُپرای تهران، قره‌باغی پا به عرصه‌ سرود گذاشت. آن زمان سرود بیش از هر چیزی شنیده می‌شد و بر دل‌ها می نشست. موسیقی دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، با سرود‌های آن زمان راهی نو را آغاز کرد و اتفاقاتی جدید را در تاریخ هنر اول و موسیقی مقاومت ثبت کرد.

گلایه آقای خواننده از طرفداران سیاست‌های ظالمانه آمریکا/سرود‌های انقلابی چه نقشی در احیای موسیقی ایران داشت؟

اسفندیار قره‌باغی در خصوص فعالیت هایش در گفتگو با خبرنگار   گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ، درباره فعالیت هایش گفت: پیش از انقلاب اسلامی، وزارت فرهنگ، اجازه نمی‌داد، خوانندگان اُپرا در رادیو بخوانند. چند خواننده مانند فریدون فرخی، وقتی در رادیو خواندند، از اُپرای تهران اخراج شدند.

وی گفت:من تنها خواننده‌ای بودم که از وزارت فرهنگ اجازه داشتم تا در رادیو بخوانم. آن زمان فریدون شهبازیان هم در رادیو بود از این رو با او همکاری داشتم.

قره باغی درباره‌ شرایط موسیقی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب، سازمان منافقین و برخی گروه‌های ضد انقلاب، ساختمان رادیو را به گلوله بستند و برخی از آرشیو‌ها از بین رفت. به کلی موسیقی در اوایل انقلاب، تحت تاثیر اتفاقات، تنش‌ها و چالش‌های فراوانی بود. بلافاصله پس از آن، دوران دفاع مقدس رقم خورد و ما درگیر جنگ تحمیلی شدیم. من و دوستانم حس کردیم که باید فکری به حال موسیقی کرد چراکه با اتفاقات سیاسی موجود ممکن است، ضربه‌ سنگینی به هنر اول وارد شود. اینگونه بود که موضوع سرود‌های انقلابی و موسیقی مقاومت شکل گرفت.

گلایه آقای خواننده از طرفداران سیاست‌های ظالمانه آمریکا/سرود‌های انقلابی چه نقشی در احیای موسیقی ایران داشت؟

وی ادامه داد: پس از انقلاب، اُپرای تهران فرو پاشید و تنها کار ممکن برای احیای موسیقی، تلاش برای ساختن سرود بود. در حقیقت سرود و سبکی که در حوزه‌ مقاومت در دهه‌ ۶۰ ایجاد شد، نقطه‌ عطفی در تاریخ موسیقی ایران است. خوانندگان، موزیسین ها، نوازندگان و دیگر اهالی موسیقی همه دور هم جمع شدند و کاری کردند که سرود سازی به عنوان سبک نوینی در موسیقی ایجاد شود. هر هنرمند، به عنوان یک ایرانی با اثری که می‌ساخت، مقابل تهاجم دشمن می‌ایستاد و انصافا هر فرد مانند لشکری قدرتمند برای دفاع از کشور تلاش می‌کرد. به این شکل بود که فضای موسیقی در زمینه سرود هر روز بهتر و حرفه ای‌تر شد.

خواننده‌ قطعه‌ ماندگار «مرگ بر آمریکا» در خصوص چگونگی شکل گیری این اثر اظهار کرد: واقعا تولید قطعه‌ «مرگ بر آمریکا» یک اتفاق عجیب بود. در یک مجلسی مرحوم سید احمد خمینی فرزند امام خمینی (ره) پیشنهاد دادند که با وجود دشمنی‌های آمریکا با ایران، باید اثری با مضامین مقاومت و آمریکا ستیزی تولید شود. شاید کسی باورش نشود، اما ۴۸ ساعت پس از این پیشنهاد، قطعه تولید و از رادیو پخش شد. در آن جلسه مرحوم سبزواری هم حضور داشتند. ایشان شعر «مرگ بر آمریکا» را سرودند، احمد علی راغب آهنگسازی کار را انجام داد و محمد میر زمانی آن را تنظیم کرد.

این خواننده در خصوص انتشار و شنیده شدن، قطعه‌ «مرگ بر آمریکا» تصریح کرد: همان روز که مشغول ضبط این قطعه بودیم، همکارانم به من می‌گفتند که مطمئن هستیم این کار می‌گیرد. آقای راغب گفت اسفندیار تردید ندارم که «مرگ بر آمریکا» مانند قطعه «حیران» ماندگار می‌شود؛ واقعا هم این اتفاق افتاد. پس از پخش قطعه در رادیو و تلویزیون، تمامی گروه‌های سنی از کودک تا میان سال و پیر، همه آن را زمزمه کردند و هنوز هم این قطعه شنیده می‌شود. قطعه‌ «مرگ بر آمریکا» از نظر من جاودانه شد چراکه شعار تمامی ملت بود و مردم آن را از ته دل پذیرفتند.

گلایه آقای خواننده از طرفداران سیاست‌های ظالمانه آمریکا/سرود‌های انقلابی چه نقشی در احیای موسیقی ایران داشت؟

قره‌باغی در پایان به حواشی این اثر اشاره کرد و گفت: پس از این که «مرگ بر آمریکا» پخش شد، عده‌ای به آن انتقاد کردند و از دست من ناراحت شدند چراکه فکر می‌کردند آمریکا تاج زرینی برای مردم جهان است. و هنوز بعضی‌ها نمی‌دانند که تمامی بدبختی‌های دنیا، به دلیل ظلم‌ها و جنایاتی است که آمریکا انجام می دهد. امام خمینی (ره) به خوبی این موضوع را بیان کردند و انسان‌ها را از سیاست‌های ظالمانه‌ آمریکا آگاه کردند، اما همچنان عده‌ای جاهلانه سیاست های این کشور را قبول دارند.

انتهای پیام/

کلمات کلیدی: ,
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس
پر بیننده ترین اخبار
آخرین اخبار

Valid XHTML 1.0 Transitional

كليه حقوق برای سینما خبر محفوظ است، استفاده از مطالب با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی و تولید: گروه مهندسی انگاره نت. Copyright © 2011