جستجو:
نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر : 115561 زمان انتشار : 03 مرداد 1396 09:30:00
اختصاصی سینماخبر/

مروری بر پرفروش ترین آثار سینمای ایران در 4 سال گذشته

در حالیکه سال 96 را هنوز به نیمه نرسانده ایم شاهد رونق سینما، فروش خیره کننده فیلمهای سینمایی و رکورد زدن بی سابقه آنها هستیم .شاید بتوان گفت که سال 96 سالی به یادماندنی و نقطه عطفی در تاریخ سینمای ایران باشد.
مروری بر پرفروش ترین آثار سینمای ایران در  4 سال گذشته

 به گزارش سینماخبر :  در حالیکه سال 96 را هنوز به نیمه نرسانده ایم، شاهد رونق سینماها، فروش خیره کننده فیلمهای سینمایی و رکورد زدن بی سابقه آنها هستیم. شاید بتوان گفت که سال 96 سالی به یادماندنی و نقطه عطفی در تاریخ سینمای ایران باشد. در این گزارش سعی داریم تا مروری بر گیشه و فروش فیلمهای سینمایی در چهار سال گذشته را انجام دهیم.

آمار فروش سینما در سال 92 حکایت از آن دارد که در مجموع 58 فیلم در سال 92 اکران شد. در این سال چهارده فیلم بالای یک میلیارد تومان فروش داشتند و در مجموع سینما، 37 میلیارد و 392 میلیون تومان فروش داشت. در این سال «رسوایی»، چهارمین ساخته سینمایی مسعود ده نمکی در نوروز 92 به روی پرده نقره ای قرار گرفت و لقب پرفروش ترین فیلم سال را به خود اختصاص داد. بعد از آن «هیس دخترها فریاد نمی زنند» ساخته پوران درخشنده فروش بالایی در سال 92 داشت. این فیلم یک درام تلخ اجتماعی با موضوع جدید و هنجارشکن بود و توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند.

به همین ترتیب «حوض نقاشی» ساخته مازیار میری و برگزیده جایزه بهترین فیلم از نگاه مخاطبان در سی و دومین جشنواره فیلم فجر، «گذشته» ی اصغر فرهادی محصول مشترک ایران و فرانسه و نامزد دریافت نخل طلا در جشنواره کن فرانسه در سال 2013  و «تهران 1500 » ساخته بهرام عظیمی به عنوان تنها انیمیشن این لیست رتبه های سوم تا پنجم پرفروشترین‌های این سال را به خود اختصاص دادند.

در سال 93 مجموعا 56 فیلم اکران شد.  18 فیلم فروش میلیاردی داشتند که در تمام دوران سینمای ایران این تعداد فیلم پرفروش کم سابقه بوده است. سینمای ایران در این سال در مجموع 57 میلیارد و نهصد میلیون تومان فروش داشت.

فیلم‌ «شهر موش ها 2»، اثر عروسکی و موزیکال مرضیه برومند در این سال بیشترین فروش را به خود اختصاص داد.  بعد از آن طبقه حساس ساخته طنز کمال تبریزی دومین فیلم پرفروش سال 93 شد. این فیلم توانست در جشنواره فیلم فجر هم به جوایزی دست پیدا کند. در این سال «آتش بس 2» ساخته تهمینه میلانی و «معراجی‌ها» ساخته مسعود ده نمکی (که در سالهای اخیر، نامش همیشه همراه با فیلمهای پر فروش سال گره خورده) از دیگر فیلمهای پر فروش سال بودند.

رد کارپت، دومین فیلم بلند رضا عطاران و محصول مشترک ایران و فرانسه که همراه با طنزهای موقعیت و کلیشه ای بود پنجمین اثر پرفروش سال شد.

در سال 94 هم در مجموع تعداد 60 فیلم سینمایی به اکران درآمدند و 14 فیلم فروش بالای یک میلیارد تومان را تجربه کردند. این آمار، نشان از استقبال خوب مخاطبین از سینما در این سال دارد. در سال 94 در مجموع درآمد حاصل از فروش فیلمها در سینمای ایران حدود هفتاد میلیارد تومان بود.همچنین فیلمهای طنز بیشترین تعداد از فیلمهای پر فروش را به خود اختصاص دادند تا باز هم دلیلی باشد بر این موضوع که مخاطبان سینما همواره اولویت اولشان کمدی و طنز است .

از میان آثار عرضه شده در سینماها «محمد رسول الله» ساخته پر خرج مجید مجیدی که روایتی از قبل از تولد حضرت محمد تا دوران نوجوانی ایشان است، پرفروشترین فیلم سال لقب گرفت.

نهنگ عنبر که این روزها شاهد اکران قسمت دوم آن هستیم با ژانر طنر و هنرمندی رضا عطاران و مهناز افشار توانست دومین فیلم پر فروش سال 94 شود و بعد از آن «ایران برگر» ساخته مسعود جعفری جوزانی دیگر فیلم طنز پرفروش این سال بود.

«در مدت معلوم» ساخته وحید امیرخانی و «گینس» به عنوان اولین اثر محسن تنابنده توانستند از دیگر آثار پرفروش این سال در ژانر طنز باشند.

 

در سال 95 و در ادامه روند رو به رشد فروش فیلمها از سالهای قبل ، شش فیلم توانستند به فروشی بالای 10 میلیارد تومان دست یابند در حالیکه در سال 94 تنها محمد رسول الله توانست بیش از ده میلیارد بفروشد و مابقی فیلم ها فاصله زیادی تا این رقم داشتند. در ادامه این شش فیلم را بررسی می کنیم.

پرفروشترین فیلم سال 95 فیلم «فروشنده» فرهادی بود. این فیلم که در جشنواره های خارجی نظیر کن و اسکار هم توانسته بود جوایزی کسب کند در داخل هم با اقبال عمومی  رو به رو شد و توانست فروش بالایی را در سینماهای ایران داشته باشد. «من سالوادور نیستم»، اثر منوچهر هادی که در سال 94 هم بین ده اثر پر فروش بود در این سال هم توانست رتبه خودش را بهبود ببخشد و به دومین اثر پرفروش سال 95 برسد. «پنجاه کیلو آلبالو» ساخته مانی حقیقی فیلمی پر ستاره، ساختار شکن و پر حرف و حدیث بود که توانست فروش بالایی بدست بیاورد. بعد از این آثار «سلام بمبئی» ساخته محمد قربانپور و «ابد و یک روز» ساخته شگفتی ساز سعید روستایی پرفروش ترین فیلمهای سال گذشته بودند.

در انتهای این لیست شش تایی «بارکد» ساخته مصطفی کیایی کارگردان جوان سینما با داستان گیرا و روانش قرار دارد.

در ادامه همین روند رو به رشد فروش آثار سینمایی در سالهای اخیر  سال 96 هم شاهد فروش خوب فیلمهای سینمایی بودیم. در حال حاضر میتوان گفت که مخاطبان سینما با پرده نقره ای آشتی کرده اند و این هنر را به حوزه ای مناسب برای سرمایه گذاری تبدیل کرده اند.

در ادامه این گزارش، خبرنگار سینماخبر با یکی از تهیه کننده های سینما در خصوص دلایل رونق سینمای ایران در سالهای اخیر و فروش بالا و پایین فیلمها گفت و گویی داشته است که نظر شما را به آن جلب می کنیم:

محمدحسین قاسمی در خصوص عوامل تاثیر گذار فروش فیلمها در سالهای اخیر گفت: در سینمای ایران، عوامل مختلفی در فروش فیلمها تاثیر گذارند. جشنواره فیلم فجر در سالهای اخیر، بسیار به دیده شدن و فروش بالای فیلمها کمک کرده است .حضور یک فیلم در این جشنواره، جوایز و افتخاراتی که به دست می آورد و همین طور حواشی که برای یک فیلم ایجاد میشود، کنفرانس های خبری و پوششی که اهالی رسانه از این جشنواره و فیلمهایش می دهند بسیار در فروش بالای فیلمها در زمان اکرانشان موثر بوده است.

این تهیه کننده سینما در خصوص تاثیر عوامل هنری و فنی فیلم در فروش اضافه کرد: فاکتور هایی مثل کارگردان یا انتخاب بازیگران نیز در فروش بالای فیلم بسیار تاثیرگذار است.معمولا کارگردانهایی که در آثار قبلیشان با اقبال عمومی و نظر مثبت منتقدان روبه رو شده اند می توانند در سایر آثار هم مخاطبان زیادی را با خود همراه کنند و به سالنهای سینما بکشانند. همین طور برخی از بازیگران مثل آقای عطاران در جذب مخاطب بسیار موثر عمل می کنند.

تهیه کننده فیلم «شیار 143» ادامه داد: شاید بتوان مهمترین عامل در فروش بالای فیلمها را دفتر پخش فیلم دانست؛ توانمندی دفتر پخش و همکاری مناسبی که با شورای صنفی پخش سینما دارد می تواند  در دیده شدن فیلم بسیار موثر باشد. صنفی شدن پخش و اکران سینما معایب و مزیت های بسیاری داشته ولی مزیتهای آن بسیار بیشتر از معایب آن است.

وی افزود: به دلیل شرایط اجتماعی و روحیات حاکم بر جامعه، ژانر طنز و کمدی همیشه با اقبال عمومی روبه رو می شود و همیشه می توان به فروش بالای این ژانر فکر کرد.

این تهیه کننده سینما تصریح کرد: رویکرد و تبلیغات صدا و سیما نیز در برخی موارد به ویژه در سالهای گذشته به فروش بالای آثار سینمایی کمک کرده است. به دلیل مخاطب بالا و امکانات و توانایی هایی که در خدمت صدا و سیما قرار دارد می توان امید داشت که این سازمان به کلیت سینمای ایران کمک کند.

OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس
آخرین اخبار

Valid XHTML 1.0 Transitional

كليه حقوق برای سینما خبر محفوظ است، استفاده از مطالب با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی و تولید: گروه مهندسی انگاره نت. Copyright © 2011