جستجو:
نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر : 110258 زمان انتشار : 12 دی 1395 19:43:00
آزاد فرد:

نیازی به نگرانی امثال "من و تو"نداریم/دلشان برای خودشان بسوزد

شبکه های معاند فارسی زبان خارج از کشور همواره به حاشیه سازی های تکراری دست می اندازند و این بار هم در اقدامی کلیشه ای درصدد بزرگ جلوه دادن خبری شدند که از ابتدا تکذیب شده بود.
نیازی به نگرانی امثال "من و تو"نداریم/دلشان برای خودشان بسوزد

 به گزارش سینماخبر، دیروز طی خبری اعلام شد که نمایش کمدی "مارمالاد" به نویسندگی و کارگردانی "محمدرضا آزادفرد" توقیف شده است. طی این خبر دلیل این توقیف مشخص نبود.

همین امر کافی بود تا شبکه های مجازی و رسانه ها به سرعت خبر توقیف این اثر را منتشر کنند اما تنها ساعتی بعد طی متنی کارگردان و روابط عمومی اثر طی بیانیه ای این خبر را تکذیب کرده و  آن را تلاش برای حاشیه سازی خواندند. 

با همان سرعت، خبر تکذیبیه از سوی رسانه ها و شبکه های مجازی منتشر شد تا دامن زدن به شایعات از همان نطفه خفه شود اما این انگار برای شروع کنندگان این حاشیه و خبر کافی نبود.

بزرگ نمایی کلیشه ای شبکه "من وتو"

شبکه معلوم الحال "منوتو" بدون توجه به خبر تکذیبیه ساعتی بعد خبر توقیف را منتشر کرد و مفصل در برنامه خود به آن پرداخت. اقدامی رایج در شکبه های فارسی زبان خارج از کشور که همواره تلاش دارند با گرفتن ماهی از آب گل آلود، هجمه های تبلیغای جدیدی علیه ایران برپا کنند. این بار نیز به گمان خود سوژه مناسبی برای تخریب دستگاه های حکومتی پیدا کرده بودند، اما دریغ که به قولی به کاهدان زده اند.

این شبکه وابسته به فرقه ضاله بهاییت، در حالی تلاش میکرد از یک خبر سوخته جنجالسازی کند که تکذیبیه توقیق نمایش مارمالاد ساعتی پیش توسط عوامل این نمایش تکذیب شده بود. 

من و تو با جمع آوری جسته گریخته و چیدمان دل بخواهی برخی صحبت های کارگردان در مصاحبه هایش، این داستان را به نوعی قلمداد کرد که این اثر به علت افشاگری و ایستادگی برابر مسئولین توقیف شده است.
  


حاشیه سازی شبکه های فارسی زبان خارج کشور اتفاقی تازه نیست. پخش تیزرهای تبلیغاتی از شبکه جم که دامن گیر فیلم ها شده این بار از طریق شبکه ای دیگر به سراغ تئاتر آمده است. سوال جالب اینجا است که شبکه فارسی زبان انگلیسی که برای پررنگ کردن برخی مسائل داخل کشور تمام تلاش خود را به کار میبندد، موفق به مشاهده تکذیبیه نشده است؟ یا اینکه برای آنها توقیف از تکذیب ارزش خبری بالاتری داشته.خبری که از همان ابتدا در مورد منشا آن اخبار دقیقی در دست نیست و مشخص نیست که چه کسی و با چه هدفی به انتشار خبر اولیه توقیف پرداخته است. 

این نوع از بزرگنمایی همواره از سوی شبکه های خارجی مرسوم بوده و آنها همواره برای انعکاسی وارونه از وضعیت کشور به هر عملی دست انداخته اند اما این بار حاشیه سازی در خصوص این نمایش خیلی زود مشت خالی آنها را رو کرد. 

حال واقعیت چیست؟

یک نمایش باید چه مراحلی را بگذراند تا به اجرا برسد؟ در ابتدای امر هر نمایشی برای شروع پروسه اجرایی می بایست متن خود را به مرکز هنرهای نمایشی تحویل داده تا مورد نظارت و ارزیابی قرار گیرد. 

در صورتی که این شورا متن را مجاز دانست مرحله بعدی یعنی بازبینی آغاز می شود. در این مرحله شورای بازبینی شامل سه تن از هنرمندان و بازبین های مرکز به دیدن اثر می نشینند و پس از تایید آن اجازه اجرا را می دهند. این اجازه نامه مدت زمان داشته و به نوعی باید در اولین زمان به روی صحنه برود. مرکز هنرهای نمایشی حتی برای پوستر اثر نیز مراحل ارزیابی قائل شده است. پس با این وجود هیچ اثری توقیف نمی شود مگر اینکه آنچه روی صحنه می برد با نمایش زمان بازبینی متفاوت باشد.

باز هم دروغ

شایعه توقیف نمایش "مارمالاد" برنامه ریزی شده بود

محمدرضا آزادفرد نویسنده و کارگردان این نمایش پس از بروز این حواشی در گفت و گو با خبرنگار 
گروه فرهنگی خبرگزاری میزان گفت: کاملاً مشخص است که چنین اقدامی برنامه ریزی شده است. مگر می شود خبری در کمتر از 5 ساعت در این سطح پوشش داده شده و حتی به آن شبکه هم برسد. آن هم در صورتی که شخص من و روابط عمومی به سرعت انتشار این خبر را رد و تکذیب کردیم.

وی ادامه داد: از نظر من خیلی ساده انگارانه است که این اتفاق را برنامه ریزی شده ندانیم. بعد از انتشار این خبر گروه تلاش فراوانی برای تکذیب خبر منتشر شده کرد و اکثر خبرگزاری ها هم این تکذیبیه را منتشر کردند اما با این وجود شبکه سلطنت طلب بدون توجه به این تکذیبیه منبع خبر خود را همان شایعه ایجاد شده دانست.

این کارگردان جوان اضافه کرد: من در ابتدا از انتشار آن شایعه تعجب می کنم. اگر نمایشی توقیف شود اولین منبع و ماخذ برای تایید این توقیف مرکز هنرهای نمایشی وسالن اجرایی آن اثر است. این خبر بدون توجه به الگوها و بدون بررسی روی خبرگزاری ها قرار گرفت و همین عاملی شد هجمه سنگینی بر علیه کمدی مارمالاد اتفاق بیافتد. 

شبکه های خارجی ادعای حمایت از فرهنگ دارند، اما این دروغی بزرگ است

آزادفرد با اشاره به مشکلات ایجاد شده توسط شبکه های خارجی برای فیلم ها و برخی نمایش ها تصریح کرد: این اتفاق تازه ای نیست. این شبکه ها همواره ادعا دارند که به حمایت از هنر برخواسته اند و نگاهی حامیانه نسبت به فرهنگ ایران دارند در صورتی که این دروغی بزرگ است. زیرا این به اصطلاح حمایت آنها همواره به حاشیه سازی برای آثار تبدیل شده است.

وی ادامه داد: این چهره بیرونی حمایت دورنی متفاوت دارد. این قبیل شبکه ها به فکر سیاست های خود هستند و در پوششی حامیانه به سیاست بازی های خودشان می پردازند و اگر نه بدون شک آنها نگرانی خاصی برای من کارگردان و یا اثرم ندارند و تنها می خواهند با دست انداختن به فرهنگ خود را محق تلقی کنند.

باز هم دروغ


این شایعه به نیت حاشیه سازی آغاز شد

بازیگر نمایش «ناگهان پیت حلبی» شروع این حرکت و بزرگنمایی صورت گرفته را از ابتدا به امر برنامه ریزی شده دانست و اذعان کرد: واضح است که این خبر و شایعه به وجود آمده کاملاً برنامه ریزی شده بوده است. چطور در طی این دو ماه تمرین و مراحل کسب مجوز هیچ کس به فکر ما نبود. 

وی افزود: چطور تا به حال خبری از نمایش مارمالاد منتشر نمیشد و حالا که این اتفاق کذب افتاده آنها نگران فرهنگ شده اند؟ پس باید این اتفاق را برنامه ریزی از پیش تعیین شده دانست. از همان اول و ارسال ایمیل از منبعی به جز روابط عمومی رسمی اثر، نشان می دهد که این اتفاق از جایی دیگر سرچشمه می گیرد. اما آنچه می دانم این اتفاق موضوع و یا کینه ای شخصی نیست و این حواشی با اهدافی بزرگ تر شکل گرفته است.

آزادفرد مراحل قانونی اجرای یک اثر را اینگونه توصیف کرد: ما در ابتدا متن اثر را به سالن اجرایی و بعد به مرکز هنرهای نمایشی ارائه دادیم. پس از تایید متن و رسیدن به زمان اجرا مرحله دوم نظارت در قالب بازبینی رخ خواهد داد. خوشبختانه کمدی مارمالاد بازبینی را هم پشت سر گذاشت و کاملاً قانونی روی صحنه رفت. پس اگر قرار بود این نمایش به دلایلی که آن شبکه ذکر کرده توقیف شود باید از همان ابتدا و بازخوانی متن رد می شد که نشد.

نیازی به دلواپسی امثال شبکه های ماهواره ای" نداریم

محمدرضا آزادفرد در پاسخ به نگرانی شبکه های فارسی زبان خارج از کشور گفت: ما اندازه کافی خودمان نگران هنر و تئاتر هستیم و نیازی به دلواپسی شبکه ماهواره ای نداریم. ما سالها نان تئاتر را خورده ایم، درس خوانده ایم و بیشتر از هرکس دغدغه این هنر را داریم پس لازم نیست کسی از آن طرف دنیا نگران ما باشد. 

وی خاطرنشان کرد: درست است که همواره مشکلات و ناملایماتی در این عرصه وجود دارد اما ما در این مملکت زندگی می کنیم، برای این هنر زحمت کشیده و روی پای خود ایستاده ایم. ما این همه زحمت را برای به به و چه چه کردن های آن طرف مرز نمی فروشیم. آنها که دغدغه ما را ندارند و نمی دانند در این ممکلت چه اتفاقی می افتد. آنها تنها از دور ایستاده اند و بسته به میل مدیران و سیاست های خود نسخه تجویز می کنند. نسخه ای که بیشتر از مداوا، مریض می کند. ما پای هنر این مرز و بوم ایستاده ایم و تا پای جان از هنر کشور دفاع می کنیم.

میزان
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس
آخرین اخبار

Valid XHTML 1.0 Transitional

كليه حقوق برای سینما خبر محفوظ است، استفاده از مطالب با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی و تولید: گروه مهندسی انگاره نت. Copyright © 2011